Chinese Tesla-kloon Byton stelt introductie eerste EV uit tot 2020

19 september, 2019 door Redactie Azië 0

Fabrikant van elektrische voertuigen Byton heeft de lanceerdatum van hun eerste elektrische auto verschoven naar 2020. Er moet eerst flink worden gereorganiseerd. Byton heeft last van de zwakke Chinese automarkt. Niet alleen Byton zit in de problemen, meerdere Chinese fabrikanten van EV’s bevinden zich in zwaar weer.

Schandaaltje

De problemen van Byton worden niet alleen via persberichten geopenbaard. Tijdens Auto Shanghai in april verscheen mede-oprichter en voormalig voorzitter Carsten Breitfeld ineens als vertegenwoordiger van rivaal Iconiq. Een schandaaltje. Byton heeft een schuld van RMB 850 miljoen ($ 120 miljoen) bij Huali, een dochteronderneming van Chinese OEM-fabrikant FAW. Dit geld was nodig om een productievergunning te verkrijgen. Van die schuld is volgens geldverstrekker FAW nog RMB 310 miljoen over. Inmiddels heeft er een ontslagronde plaatsgevonden, waarbij er gekort is in de Chinese sales teams, en ook Amerikaanse affiliates werden aan de kant gezet. Byton bevestigde de reorganisatie maar maakte geen exacte cijfers bekend.

Massaproductie in 2020

Byton toonde tijdens de 2019 Motor Show van Frankfurt de definitieve productieversie van het eerste model, een premium SUV genaamd de M-Byte met een maximaal bereik van 550 kilometer en een 8-inch touchscreen in het midden van het stuurwiel. Byton wil medio 2020 beginnen met de massaproductie van de EV. Dat gaat plaatsvinden in een splinternieuwe fabriek in de Oost-Chinese stad Nanjing. In 2021 wil men starten met de pre-orders voor Europa en Noord-Amerika. De proefproductie zal naar verwachting in oktober beginnen. Men wilde in eerste instantie dit jaar met de productie beginnen om in 2020 auto’s te kunnen leveren. Byton CEO Daniel Kirchert heeft inmiddels aangekondigd dat het een kapitaalinjectie van zo’n $ 500 miljoen verwacht. Onder de geldschieters bevinden zich FAW, de provincie Jiangsu en de gemeente Nanjing. Chinese EV-makers jagen op kapitaal om te overleven in de overvolle markt voor elektrische voertuigen. Dat is hard nodig nu de subsidiekraan is dichtgedraaid door de Chinese overheid.

online adverteren www.zanox.nl
Categories
Tags

Real-time - laatste nieuws ...

Volg ons

Rss Feed
  • GAUW-IT

    Web solutions &
    IT infrastructuur

  • STFG Productions
Lippenverzorging

Meer van Nieuwsmash

 

Artbroker International - Official agent of Herman Brood since 1989

Schrijf je eigen Column

Nieuwsmash.nl  is hèt aangewezen platform voor ‘publicisten’ die een goed thema, artikel of ander nieuws hebben en deze informatie willen delen met anderen. Klik hier en meld je aan als schrijver!

Ben je zelf geen goede schrijver maar weet je een pakkend onderwerp dat je graag terug wilt zien op Nieuwsmash.nl, laat het ons weten en we doen ons best ... E-mail naar Nieuwsmash.nl

Meer Comics

Categorieën