Te veel genderstereotypering bij Volkswagen en Philadelphia reclamespotjes

23 augustus, 2019 door Roos Haverman 0

In Engeland zijn er deze maand verschillende reclamespots door de ASA (Advertising Standards Authority) afgekeurd. Niet door een foutief product of grof taalgebruik, maar omdat de stereotype rolverdeling tussen man en vrouw er té dik bovenop ligt. Volkswagen en Philadelphia zijn de eerste merken wiens reclame geweerd wordt door de nieuwe regelgeving rondom gendergelijkheid in de media.

ASA, de Britse reclamewaakhond, heeft sinds 14 juni nieuwe richtlijnen opgesteld rondom genderstereotypering in reclames. Deze moeten voorkomen dat merken ‘schadelijke’ gender stereotypes in hun advertising gebruiken.

Avontuurlijke man versus huisvrouw

Eén van de aangeklaagde spotjes is van Volkswagen. Wat er precies gebeurt? In de autoreclame zijn mannen als astronaut en atleet te zien, terwijl de laatste scène een vrouw in een park met een kinderwagen toont. Volgens de aanklagers zouden deze beelden stereotypes versterken: mannen die zich bezighouden met avontuurlijke activiteiten, vrouwen als zorgdragers verantwoordelijk voor het huishouden. De ASA ging akkoord en heeft de spot afgekeurd, een besluit dat veel discussie heeft losgemaakt. Sommigen vinden het te ver gaan.

online adverteren www.zanox.nl
Categories
Tags

Volg ons

Rss Feed
  • GAUW-IT

    Web solutions &
    IT infrastructuur

  • STFG Productions
Lippenverzorging

Meer van Nieuwsmash

 

Artbroker International - Official agent of Herman Brood since 1989

Schrijf je eigen Column

Nieuwsmash.nl  is hèt aangewezen platform voor ‘publicisten’ die een goed thema, artikel of ander nieuws hebben en deze informatie willen delen met anderen. Klik hier en meld je aan als schrijver!

Ben je zelf geen goede schrijver maar weet je een pakkend onderwerp dat je graag terug wilt zien op Nieuwsmash.nl, laat het ons weten en we doen ons best ... E-mail naar Nieuwsmash.nl

Meer Comics

Categorieën