Zo zit de ruzie tussen Facebook en De Mol in elkaar

12 juni, 2019 door Redactie Dutchcowboys 0

John de Mol is boos op Facebook. Niet eens om iets dat te maken heeft met zijn bedrijf, maar het gaat om het gebruik van zijn gezicht. Net als diverse andere bekende Nederlanders is hij op het social medium te zien in nep-advertenties die te maken heeft met rijk worden via bitcoin. De Mol onderneemt actie, maar van de rechter moet hij eerst maar eens direct met Facebook gaan praten. Hoe zit dat?

Er zijn 135 Nederlandse Facebook-gebruikers die ten prooi zijn gevallen aan de scammers, die mensen lokten door aan te geven dat onder andere John de Mol bitcoinmultimiljonair is en dat ook zij rijk konden worden in slechts 12 dagen. Matthijs van Nieuwkerk, Humberto Tan, Waylon en Alexander *BITCOIN ADS ZIJN NEP* Klöpping zijn andere bekende Nederlanders die zonder toestemming met hun foto reclame maken voor de scam.

135 gedupeerden

Die 135 mensen schijnen enorm veel geld te zijn verloren: 1,7 miljoen euro. Dat gaat vaak via een paar honderd euro inschrijfgeld, waarna je een paar duizend euro inlegt als investering. Dat wordt dan zogenaamd belegd, maar de koers gaat omhoog, waarop je wordt aangeraden te herinvesteren voor meer winst. Het is dus helemaal vrijwillig om er meer geld in te stoppen, maar waar je ook maar bent in het proces: zodra je afhaakt, ben je al je geld kwijt. Kortom, het is een ‘losing game’, zoals dat heet.

John de Mol neemt het feit dat zijn naam hiervoor wordt gebruikt -terecht- persoonlijk op en wil Facebook voor de rechter slepen. In zijn ogen doet Facebook er veel te weinig aan om deze oplichters te weren. Het gaat De Mol bovendien niet alleen om Facebook dat onvoldoende doet om de frauduleuze ads tegen te gaan, maar ook wil hij weten wie de afzender is. Hij legt daarbij grote verantwoordelijkheid bij Facebook. Hij zegt dat de maatregelen die hij eist, slechts inhouden dat Facebook zich aan het eigen advertentiebeleid houdt én zich houdt aan Nederlandse regelgeving.

Kort geding

Het kort geding is inmiddels geweest, waarbij zowel De Mol als Facebook niet aanwezig waren, maar werden vertegenwoordigd door advocaten. De Mol wil graag dat er een filter komt waardoor ads met zijn foto en naam worden geblokkeerd en dat Facebook het niet zijn probleem moet maken. Maar Facebook zegt al dat zo’n filter niet gaat werken omdat er methoden zijn om die te omzeilen én dat het er ‘alles’ aan doet om de advertenties te weren. De advertentie waar het om draait is inmiddels verwijderd, maar volgens De Mol is dat niet bepaald omdat Facebook zo welwillend is hier iets tegen te doen. Dat is natuurlijk een welles-nietes-verhaal.

Hoewel het er zo niet naar klinkt alsof de twee er samen uit gaan komen, meent de rechter dat De Mol en Facebook toch nog eens om tafel moeten om samen tot een oplossing te komen. Dat moet voor 19 juni gebeuren, anders gaat de rechtbank alsnog over tot een uitspraak.

Het stuit me tegen de borst dat mensen hun zuurverdiende geld kwijtraken aan deze oplichterij. Mijn naam en beeltenis, en die van andere bekende Nederlanders, worden misbruikt voor het om de tuin leiden van onwetende consumenten. Iedereen begrijpt dat wij dat verschrikkelijk vinden. Facebook weigert maatregelen te nemen om dit te voorkomen. Ik heb het bedrijf de kans gegeven het gesprek aan te gaan en maatregelen te nemen, maar ik liep tegen een muur van onwelwillendheid aan. Facebook moet eindelijk stoppen met deze nep advertenties in het belang van al diegenen die steeds opnieuw worden bedrogen. Daarom kom ik in actie via dit kort geding. De maatregelen waar ik om vraag houden niet meer en niet minder in dan dat Facebook zich ogenblikkelijk houdt aan zijn eigen advertentiebeleid en niet in strijd handelt met de Nederlandse en Europese regelgeving.
- John de Mol eerder over het kort geding.
online adverteren www.zanox.nl
Categories
Tags

Real-time - laatste nieuws ...

Volg ons

Rss Feed
  • GAUW-IT

    Web solutions &
    IT infrastructuur

  • STFG Productions
Lippenverzorging

Meer van Nieuwsmash

 

Artbroker International - Official agent of Herman Brood since 1989

Schrijf je eigen Column

Nieuwsmash.nl  is hèt aangewezen platform voor ‘publicisten’ die een goed thema, artikel of ander nieuws hebben en deze informatie willen delen met anderen. Klik hier en meld je aan als schrijver!

Ben je zelf geen goede schrijver maar weet je een pakkend onderwerp dat je graag terug wilt zien op Nieuwsmash.nl, laat het ons weten en we doen ons best ... E-mail naar Nieuwsmash.nl

Meer Comics

Categorieën